Pakokaasumittaus
- Bensa moottorien pakokaasupäästöt (käyttöönotto 1978 tai myöhemmin) tarkastetaan pakokaasuanalysaattorilla. Mittausksessa tarkastetaan CO-, HC-, O2 - ja CO2 -pitoisuudet ja vastaava kierrosnopeus.Vähäpäästöiseksi rekisteröidyissä autoissa pitää olla mitattuna lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO-, HC-, O2 - ja CO2 -pitoisuudet ja lambda-arvo. Bensa autot joissa obd ja otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen, tulee 1.1.2004 lähtien suorittaa OBD:n tarkastus OBD testilaitteella ja korotetun pyörintänopeuden pakokaasupäästömittaus.- Diesel moottorien (käyttöönotto 1980 tai myöhemmin) pakokaasupäästöt tarkastetaan mittaamalla moottorin savutusarvo kiihdytyksessä joutokäynniltä ruiskutuksen katkaisun pyörimisnopeuteen asti.
-Mittaus tehdään laittamalla ensin auton tiedot yllä olevaan koneeseen, kone ohjeistaa miten homma tehdään.
- Moottorin pyörintänopeus mitataan joko obd pistokkeesta tai moottorin kylkeen laitetaan kiinni magneettinen kierrosnopeustunnistin.
- Laitetaan pakoputkeen pakokaasun mittaus anturi.
-Tietokone kertoo milloin pitää painaa kaasua, kuinka paljon ja kuinka kauan.
-Auton moottorin on oltava normaalissa käyntilämpötilassa mittausta tehdessä, jotta katalysaattori ja lamba toimivat oikein.
-Yllä tulokset pakokaasumittauksesta.
-Lambda-arvo: lambda-anturi (happitunnistin) mittaa jäännöshappea pakokaasuista. 1kg polttoainetta tarvitsee 14,7kg ilmaa palaakseen täydellisesti. Lambda arvoksi on valittu 1. Jos arvo on pienempi kuin yksi on seos rikas, jos taas arvo on suurempi kuin yksi on seos laiha. Lambda arvo saa heittää 0,03 ylös tai alas päin arvosta 1.
Kyseisessä autossa lamba arvo oli 1,014 eli seos on hieman laihalla, mutta vielä sallittujen raja-arvojen sisällä.
-CO hiilimonoksidi eli häkä: hiilimoksidia muodostuu kun happea on liian vähän palamistapahtumassa. Korkea CO arvo johtuu rikkaasta seoksesta. Tähän voi olla monia syitä miksi arvot ovat korkealla mm. tukkoisesta ilmansuodattimesta, polttoaineen ruiskutuksessa on jtn vikaa, lambda-anturi viallinen, ilmamassa mittari viallinen.
CO arvon maksimi saa olla 0,3. Kyseissä autossa arvo oli 0,2.
-HC eli hiilivety: on epätäydellisesti palanutta polttoaineen partikkeleita. HC arvo saa olla maksimissaan 100. Jos HC arvo on korkea kertoo sen että moottori ei pysty polttamaan kaikkea polttoainetta. Vikaa voi olla sytytysjärjestelmässä, imupuolen vuotoa, polttoaineensuihkutuksessa, huonot puristukset, ohivuotoa, venttiilit jäävät kantamaan, lambda rikki.
kyseisessä autossa HC arvo on 9, mikä tarkoittaa että moottori polttaa polttoaineen todella hyvin.
-CO2 eli hiilidioksidi: Kertoo hiilidioksidin määrän pakokaasuissa. Mitä suurempi hiilidioksidin osuus on pakokaasuista, sen paremmin moottori toimii. 13-15% CO2-pitoisuuden katsotaan olevan hyvä arvo.
Kyseissä autossa arvo on 14,39 mikä on hyvä arvo.
-O2 eli happi: Hapen suhteellinen osuus pakokaasuista kertoo kuinka hyvin polttoaineen ruiskutus on säädetty.
Mittaukset tehtiin Opel Astra -98 1.6l bensiini.
Tehnyt Samuel Honkanen
Kommentit
Lähetä kommentti